Ett steg i taget

Direktlänk till inlägg 24 november 2015

30 dagas utmaning: Sockerfri

Av tesse - 24 november 2015 09:17

JA, vad har jag gett min in på egentligen... Jo jag ska vara sockerfri i 30 dagar  från 23/11-22/12, jag behöver detta eftersom vikten skenar uppåt och matrutinerna gått åt pipsvängen... jag är konstant trött och energilös och måste fylla på med snabb energi - socker... vilket gör att jag smådumpar dagligen och mår tjuvens och äter sämre, då blir jag energilös... klassiskt ekkorhjul med andra ord.

Detta ska nu undvikas i 30 dagar för att räknas till sockerfritt. Finns säkert mycket mera så det gäller att ha koll på innehålssförteckningen. Jag kommer gå på sockerarterna som ska ligga under 5/100 gram.


UNDVIK DE HÄR PRODUKTERNA:
Godis, kakor, kex, rån, choklad, glass, tårta, läsk, saft, socker i kaffet, oboy, risifrutti.

ÄVEN DE HÄR MED MER DOLT SOCKER:
Bröd (Bröd utan tillsatt socker ok, men passa på o prova utan bröd, testa knäcke istället - snällare mot magen.)
Flingor och müsli - med dolt socker. Du måste vara säker på att de är fria från tillsatt socker! Fråga i affären, titta på innehållsförteckningen. Cornflakes, chrunchies, Frosties etc tar du bort.)
Kex 
Smaksatt filmjölk - Javisst lite fett men ofta 8-10% socker !!
Fruktyoghurt - Se ovan.
Mjukost 
Konserverad och torkad frukt - För att det blir så koncentrerat.
Färdiglagade rätter - oftast socker och salttillsatser som triggar sötsug.
Ketchup 
Dressing 
Sötsur sås 
Chips 
Pulversåser 
Marinader och grillsåser 
Alkohol" 

(kopierat Helena s blogg som kopierat från Rolf Munkes FB sida)  


Nu kör vi, 1 dagen gick ju smärtfritt, det blir jobbigare i dag... Morfar fyller 89 år, han bor ensamen och har köpt tårta... En tårtbit, OM jag inte kan undvika det, och sedan bums tillbaka till verkligheten. / t

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tesse - 10 mars 2016 22:30


Dags att skaka liv i detta hörn i c˙berrymden, jag vill ju så mycket...    Jag är less på att stå och stampa, Jag är mitt i livet och kommer igenstans, jag står frustrerad och blir arg och framför allt avundsjuk på de som klarar av att leva so...

Av tesse - 24 november 2015 22:03


Hejsan hoppsan, fick helt oväntat frågan om biobesök på whatsap'en och såklart hängde jag och Husse på.. "Vi såg en underbar jävla jul".. En klart sevärd film, älskar Robert Gustafsson och för att inte tala om Maria Lundqvist (Sally) ... Mycket ...

Av tesse - 24 november 2015 08:47


1:a dagen i denna utmaning att vara sockerfri i 30 dagar gick förvånadsvärt lätt... Jag var dessutom ledig och hade lite adventsstök på schemat. Så alla steg syntes tyvär inte på räknaren men 8675 steg och en PW/lufs i -12 gr senare på kvällen i må...

Av tesse - 23 november 2015 11:18


Jag vet inte varför jag inte klarar av att hålla liv i blogggen, hålla den i gång, jag vill ju.. Vill ju dock lika mycket  som förrut att klara av: att springa5 km. gå ner till normalvikt. få magen att må bra.  Mycket har hänt, sedan si...

Av tesse - 16 oktober 2014 09:37


Även om inte maten och sömnen funkar så finns träningslusten iallafall (tur det då, man får vara glad för det lilla) ? Så nu sitter jag här, på slottet ombytt och klar och äter frukost. MBC och fröknäcke med bregott och prästost. Jag har 1 h kvar p...

Ovido - Quiz & Flashcards